Dodatek osłonowy
W ramach Rządowej Tarczy Antyinflacyjnej gospodarstwa domowe spełniające kryterium dochodowe mogą otrzymać dodatek osłonowy.
Środkiem rekompensującym wzrost kosztów energii elektrycznej, cen gazu i żywności ma być, wprowadzony w ramach Rządowej Tarczy Antyinflacyjnej, dodatek osłonowy. Jest to wsparcie, na które rząd przeznaczył ponad 4 mld złotych. Ma ono trafić do około 7 milionów gospodarstw domowych w Polsce. Aby je jednak uzyskać, przeciętny dochód nie może przekroczyć 2100 złotych netto w gospodarstwie jednoosobowym lub 1500 złotych netto na osobę w gospodarstwach wieloosobowych.
Co istotne, w przypadku dodatku osłonowego obowiązywać będzie tzw. zasada złotówka za złotówkę. Oznacza to, że wsparcie to będzie przyznawane nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a jego wysokość będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych dodatku osłonowego będzie wówczas wynosić 20 zł.
Jaka jest wysokość wsparcia?
Dodatek osłonowy w przypadku spełnienia kryterium dochodowego wyniesie 400 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego, 600 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z dwóch-trzech osób, 850 zł dla gospodarstwa składającego się z czterech-pięciu osób i 1150 zł dla gospodarstwa składającego się z co najmniej sześciu osób.
W przypadku gospodarstw domowych, w których główne źródło ogrzewania jest zasilane węglem lub paliwem węglopochodnym, wysokość dodatku będzie zwiększona odpowiednio do kwot: 500 zł, 750 zł, 1062,50 zł i 1437,50 zł. Dotyczy to tylko i wyłącznie tych źródeł ogrzewania, które zostały zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Jak ubiegać się o dodatek?
Aby otrzymać dodatek osłonowy, należy złożyć wniosek najpóźniej do 31 października 2022 roku.
Osoby, które złożą wniosek w styczniu 2022 r. będą miały wypłacone dodatki w dwóch równych ratach, tj. do 31 marca i do 2 grudnia 2022 r. W przypadku osób, które złożą wniosek w okresie od 1 lutego do 31 października 2022 r. wypłata 100% dodatku zostanie zrealizowana jednorazowo do 2 grudnia 2022 r.
W Wągrowcu obsługę dodatków będzie prowadził Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej.
Mieszkańcy Miasta mogą pobrać i wydrukować samodzielnie zamieszczony poniżej wniosek.
Jeśli nie masz dostępu do drukarki, wniosek od 13 stycznia (czwartek) otrzymasz w Dziennym Domu Seniora przy ulicy Powstańców Wlkp. 30.
Wypełnione wnioski będzie można wrzucać od 10 stycznia (poniedziałek) do skrzynek podawczych w Dziennym Domu Seniora oraz w głównej siedzibie MOPS przy ulicy Krótkiej 4c.
Wnioski do skrzynek prosimy wrzucać zszyte i włożone do koperty.
Prosimy o staranne wypełnienie wniosku i wpisanie w nim w odpowiedniej rubryce numeru rachunku bankowego, na który ma być przekazany dodatek.
Informacja o przyznaniu dodatku osłonowego zostanie przesłana na adres poczty elektronicznej wskazany we wniosku. W przypadku gdy wnioskodawca nie wskaże adresu poczty elektronicznej będzie miał możliwość odebrania w MOPS informacji o przyznaniu dodatku. Nieodebranie informacji nie wstrzymuje wypłaty dodatku.
Dodatkowe informacje można uzyskać na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska: https://www.gov.pl/web/klimat/dodatek-oslonowy
Pliki do pobrania
Wniosek o dodatek osłonowy (454.33 KB)
Załącznik do wniosku w przypadku więciej niż 6 członków gospodarstwa domowego (184.79 KB)
Zalącznik do wniosku w przypadku więcej niż 1 osoby osiągającej dochody nieopodatkowane (364.14 KB)
Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych (RODO) (203.65 KB)
Instrukcja wypełnienia wniosku o dodatek osłonowy (219.32 KB)